Den nemmeste cheesecake ever...

22.24

Jeg har et par gange forsøgt mig med at lave cheesecake og har denne gang lavet en jeg synes blev så god at den skal deles.

Der skal bruges følgende til to små:

Bund
6 digestive kiks
1 spsk. brun farin
35 gram smeltet smør

Creme
200 gram mascarpone
1/2 citron eller efter smag
1 1/2 tsk. god rom
1/2 vaniliestang
1 1/2 dl pisket fløde
Flormelis efter smag (jeg kan ikke lide den for sød)


Giv kiksene en omgang tæsk i en pose og bland dem med farinen. Hæld det smeltede smør over og bag dem i to små forme (mine havde en diameter på 7 cm) i ovnen ved 180 grader i ca. 10 min.


Hold øje med at de ikke bliver for mørke - de skal være lysebrune.
Tag dem ud af ovnen og lad dem køle af. De kan evt. laves dagen før.





Rør flødeost, flødeskum, vaniljekorn, citronsaft, rom og flormelis sammen til en jævn masse og smag til.


Når du skal til at putte cremen i formene, så start med at løsne bundene fra ringene. Jeg stiller dem med bunden i vejret og trykker dem løs med en finger. Derefter vender jeg ringen om og trykker bunden tilbage på plads.

Fyld cremen i formene og pres det godt ned, så der ikke er lufthuller. Glat overfladen med en kniv, så den bliver jævn og glat.


Stil kagerne på køl i nogle timer. Når de er afkølet bliver massen mere fast. Kagerne kan nu tages ud af formen ved at stikke en kniv lodret igennem cremen og trykke forsigtig nedad, mens du løfter ringene opad. Kagerne pyntes efter smag.


Det kan anbefales at servere lidt frisk frugt til. Velbekommen!

You Might Also Like

11 kommentarer

  1. Uhh, de ser gode ud! Hvad er det for nogle forme, du bruger?

    SvarSlet
  2. Lækkert sødeste! Tak for inspiration - de røg på menukortet næste gang den står på dessert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan virkelig anbefales!!! Dog ikke hvis man er på kur (hvilke jeg egentlig burde være)... ;)

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Den ser da alt for lækker ud, kan ikk li' kagen, men flot og indbydende er de :)
    Hvor er formene fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan du ikke li cheesecake Thamara??? Whaaaat! Så er det fordi du ikke har smagt den her! Jeg laver den til dig! Formene er fra en eller anden isenkræmmer...Imerco tror jeg!

      Slet
  5. Den ser da alt for lækker ud, kan ikk li' kagen, men flot og indbydende er de :)
    Hvor er formene fra?

    SvarSlet
  6. Hvad er diameteren på ringene?

    SvarSlet
  7. hej,
    har du erfaring med, hvor meget større man skal lave portionen til en almindelig springform?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janni

      Jeg har faktisk ikke lavet den her i stor form før. Men jeg vil bruge 400 gram ost og 3 dl piskefløde og så smage til med de andre ingredienser. Derudover vil jeg lave bunden med 250 gram kiks og 100 gram smør og 4 spsk. farin. Så tror jeg det passer rimelige godt til en standard spingform :)

      Slet

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz