Indisk inspirerede salat og naanbrød

09.30


Som tilbehør til vores wannabe indiske Tikka Chicken Masala vi fik den anden dag, bagte jeg en omgang lækre indiske naanbrød og lavede en hurtig salat af de ting jeg lige kunne finde i køleskabsskuffen. Jeg laver næsten alt mit brød som koldhævet. Dejen til disse brød lavede jeg aftenen før, da begge børn var puttet og der var ro i huset. Jeg halvere bare gæren og stiller den færdige dej på køl indtil jeg skal bruge den. Det sparer rigtig meget bøvl midt i ulvetimen og giver overskud til at børnene kan få lov til at være med til at forme brødene og pensle dem inden de skal i ovnen.

Naanbrødene har jeg efterhånden bagt rigtig mange gange, og laver dem med inspiration fra flere forskellige opskrifter. Jeg pensler dem med rigeligt smør og giver dem forskellig topping som f.eks. nigellafrø, hvidløg eller tørret koriander og bager dem i en glohed ovn. De er også meget frysevenlige, hvis man vil fryse lidt ned til en dag hvor man ikke gider stå med dej oppe til begge øre.
 

De kan også sagtens bruges i andre sammenhæng, som f.eks. brød til en let tapas med hummus eller som sandwichbrød med lækkert fyld. Mulighederne er mange.



Ca. 8 stk.
25 gram gær
1 tsk. sukker
1 tsk. salt
1 1/2 dl. mælk
1 dl. yoghurt natural
ca. 350 gram hvedemel
Smeltet smør
Toppin(Hvidløg, nigellafrø eller koriander) 

Gæren, salt og sukker røres ud i mælken og der tilsættes yoghurt. Melet tilsættes lidt ad gangen indtil du har en smidig og glat dej. Hvis du skal bruge dejen med det samme, så lad den hæve en times tid et lunt sted inden du deler den i 8 stykker, der trykkes flade på en bageplade. 

Hvis du koldhæver stilles dejen i en ren skål med film over samt et rent viskestykke og så på køl til du skal bruge den.

Pensle dem med rigeligt smeltet smør og giv dem den topping du ønsker.

Bag 4 af gangen på en bageplade i en forvarmet ovn på 240 grader. Hold øje med dem - pludselig går det stærkt. De skal have omkring 5 min. Vend dem gerne undervejs. De kan også bages på en pizzasten i ovn eller på grill ved samme mængde varme.


Salaten består af alm. blandet grønne salatblade, fintsnittet gulerødder, en rest af røde linser, rødløg og tomater, toppet med lidt nigellafrø. Den ville have været lækker med lidt frisk koriander også - men det kunne mit køleskab ikke klare den dag. 

Jeg har vendt tomater og løgene i en blanding af tomatsaften, koldpresset rapsolie, lidt lime, salt, peber og spidskommen og efterfølgende siet dressingen fra igen i et dørslag. Det hele er blandet sammen og serveres enten bare med et lækkert lunt naanbrød eller som tilbehør til en Indisk Curry eller Tikka Chicken Masala.





You Might Also Like

2 kommentarer

  1. Er brødene sprøde eller bløde når du koldhæver dejen?

    SvarSlet
  2. Hej Line. De bliver bløde - hvis jeg pensler dem godt med smeltet smør før bagning, kan de godt få den der lækre smør-sprøde overflade - men de er som regel bløde:)

    SvarSlet

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz