Moules Frites med hjemmerørt aioli

13.24

Her kommer min absolutte yndlingsret! Jeg tør næsten godt at sige det... det der med livretter kan være lidt svært, for egentlig er jeg ret vild med mad generelt og det er derfor svært at vælge noget specifik ud. Men den her ret ligger altså i top 5. Jeg er vild med at få den ude og der findes flere steder i Odense hvor den serveres. Madklubben på Kgs. Nytorv i København laver altså også en lækker udgave, som jeg som regel altid bestiller, når vi er på besøg i hovedstaden.

Men jeg laver den også selv... så her kommer min udgave. Start altid med at vaske muslingerne - det kan tage lidt tid.

Sprøde fritter
1 kg  bagekartofler
3 spsk god olivenolie
1 tsk salt

Ovnen tændes på 225 grader. Kartoflerne vaskes og skæres ud i passende størrelser. Forsøg at få dem så ens som muligt. Læg de udskåret kartofler i vand og lad med stå et par minutter. Hæld vandet fra og gentag processen. Tør kartoflerne i et rent viskestykke og put dem i en frysepose. Tilsæt olien og salt og fordel det på alle kartoflerne. 

Kartoflerne fordeles på en bageplade - eller muligvis to. De må ikke ligge oven på hinanden, så tit skal der to plader til. Bages i den forvarmet ovn i ca. 40 minutter eller til du synes de er som de skal være.

Aioli
1 stort æg
1 tsk Dijonsennep
Ca. 5 dl smags neutral olie ( ikke koldpresset)
1 citron
Salt og lidt peber
Et fintrevet fed hvidløg

Jeg bruger min lille minihakker til at lave aioli. Det er så pokkers nemt og det smager altså bare bedre når det er hjemmelavet. Du kan snyde ved at købe en god mayo, som du selv smager til med hvidløg. 

Ægget slås ud i minihakkeren og du tilsætter sennep. Sæt hakkeren i gang og tilsæt olien lidt ad gangen. Når mayoen har den ønskede konsistens smages til med cironsaft, salt og peber. Riv hvidløget fint og smag aiolien til. Stilles på køl indtil den skal spises.


Muslinger
1 stort løg i små tern
2 gulerødder i små tern
2 fed finthakket hvidløg
1 spsk olivenolie
1½ kg blåmuslinger, renset og sorteret
1½ dl hvidvin

1 dl fløde
1 stort bundt persille
sort peber

Evt. en finhakket chili (ikke så børnevenlig, så kan undlades) 

Muslingerne renses grundigt (se hvordan her!
Løg, gulerødder og hvidløg skæres i fine tern. Tilsæt olien til en stor gryde og hæld grøntsagerne i og svits det hele  ved svag til jævn varme i 10 minutters tid. Det hele skal være blødt og sødt. Når grøntsagerne begynder at tage farve skrues op for varmen og de rene muslinger tilsættes. Hæld hvidvinen og fløden i gryden og læg låget på. Damp muslingerne i ca. 4 minutter og fordel dem i tallerkner. Giv dem en omgang friskkværnet peber og en masse hakket persille.

Serveres med sprøde fritter og aioli.


You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz